Klage på advokat

Alle advokater plikter å følge «Regler for god advokatskikk». Dersom du mener advokaten har brutt disse, kan du klage til disiplinærmyndighetene. Du kan også klage dersom du mener advokaten krever et urimelig høyt salær. Klageordningen er gratis.

Hva kan man klage på?

• Advokatens opptreden – at advokaten har opptrådt i strid med «Regler for god advokatskikk».

• Advokatens salær – at advokaten har beregnet et for høyt salær.

Hva kan man oppnå ved å klage på advokaten?

Kritikk, irettesettelse eller advarsel

Dersom du vinner frem med klagen din, kan advokaten ilegges en av følgende sanksjoner: kritikk, irettesettelse eller advarsel. Hvor advarsel er en strengeste reaksjonen. I spesielt alvorlige klagesaker kan i tillegg advokaten bli innrapportert til de offentlige tilsynsorganene (Tilsynsrådet for advokatvirksomhet eller Advokatbevillingsnemnden). De mest alvorlige tilfellene kan derfor ende med at advokaten mister advokatbevillingen.

Får du medhold i din klage kan advokaten også pålegges å betale dine saksomkostninger med klagesaken. Saksomkostningene skal settes til et rimelig beløp. Krav om dekning av saksomkostninger må fremsettes i klagen.

Tilbakebetaling av salær

I klagesaker som gjelder salærets størrelse, kan disiplinærmyndighetene beslutte at salæret skal reduseres eller bortfalle helt. Advokaten kan da bli dømt til å tilbakebetale hele eller deler av salæret til klienten.

Erstatning

Du får ikke erstatning selv om du vinner frem med klagen. Ønsker du erstatning på grunn av feil du mener advokaten din har begått, må erstatningskravet fremmes overfor advokatens forsikringsselskap. For å få vite hvor advokaten er forsikret, kontakt Tilsynsrådet for advokatvirksomhet på telefon 22 00 75 00.

Hva kan man ikke klage på?

Disiplinærmyndighetene kan ikke behandle spørsmål som er bringes inn for domstolene. Dette innebærer at en klagesak kan bli stoppet underveis.

Disiplinærmyndighetene behandler heller ikke klagesaker som gjelder eiendomsmegling, hvor advokaten er tilsluttet Reklamasjonsnemda for eiendomsmeglingssaker.

Hva må en klage inneholde?

• Navn og adresse på advokaten det klages på. Dersom klagen gjelder flere advokater, må det sendes inn en separat klage for hver advokat.

• En kort fremstilling av hva det klages på og tidsangivelse.

• Dokumenter som belyser saken, for eksempel kopi av oppdragsbekreftelsen.

• Samtykkeskjema (pdf) må sendes sammen med klagen.

Hvem behandler klagen?

Advokatforeningens disiplinærutvalg er obligatorisk førsteinstans for klager hvor advokaten er medlem av Advokatforeningen. Dersom advokaten ikke er medlem av Advokatforeningen skal klagen sendes Disiplinærnemnden. Innklagede som ikke er medlem av Advokatforeningen kan be om at saken behandles i disiplinærutvalget som førsteinstans.

Hvor skal klagen sendes?

Signert klage med vedlegg sendes per post i to eksemplarer til:

Advokatforeningen Kristian Augusts gt. 9 0164 Oslo

Merk konvolutten "Klage på advokat".

Klagefristen ved klage på advokat

Klagen må sendes senest seks måneder etter at du ble kjent med eller burde ha blitt kjent med de forhold klagen gjelder. Mener du at det foreligger særlige grunner til at du ikke kunne klage innenfor fristen, kan du likevel sende inn en klage etter fristens utløp. Disiplinærmyndighetene vil da vurdere om klagen likevel bør behandles.

Dersom forholdene du klager over er mer enn tre år gamle, vil klagen din bli avvist uansett hvilke grunner du har for å klage så sent.

Mulighet for å anke ved klage på advokat

Både den innklagede advokat og klager kan påklage en beslutning fra Advokatforeningens disiplinærutvalg til Disiplinærnemnden. Ankefristen er tre uker regnet fra det tidspunkt klager ble kjent med beslutningen. En beslutning avsagt av Disiplinærnemnden er endelig og kan ikke påklages.

Offentlighet/ Taushetsplikt

Alle disiplinæravgjørelser yngre enn fem år er offentlig med unntak av avgjørelser avvist av disiplinærutvalgs-/Disiplinærnemndsleder alene. Avgjørelsene med angivelse av advokatens navn vil være offentlig tilgjengelig ved forespørsel.

Informasjon som kan identifisere klienten vil bli anonymisert før beslutningene gjøres offentlig tilgjengelige.

Det kreves ikke noen begrunnelse for innsyn i disiplinærbeslutninger eller disiplinærjournal over en bestemt advokat. Når slik informasjon sendes ut vil advokaten innsynsbegjæringen gjelder bli varslet om hvilken informasjon som sendes ut og hvem den sendes til.

Behandling av personopplysninger

Disiplinærutvalget er underlagt personopplysningslovens bestemmelser om personvern ved behandling av en klagesak. For at Advokatforeningen skal kunne behandle en klagesak kreves det samtykke fra både klager og innklagede advokat etter personopplysningsloven §§ 8 og 9. Samtykke fra innklaget advokat ansees avgitt ved inngåelse av medlemskap i Advokatforeningen. Samtykke fra klager fremkommer av samtykkeerklæring som må sendes inn sammen med klagen.

Klageordningen er frivillig, og det er partene selv som bestemmer hvilke opplysninger og dokumentasjon som skal legges til grunn for klagesaksbehandlingen. Advokatforeningen innhenter ikke opplysninger i anledning klagesaken. De opplysninger og den dokumentasjon som partene fremlegger i en klagesak, benyttes bare til behandling av klagesaken.

Hva er en personopplysning?

Personopplysningsloven § 2 nr. 1 definerer personopplysninger som ”opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkelt person,”. Noen personopplysninger vil være såkalte sensitive personopplysninger, og personopplysningsloven § 2 nr. 8 definerer disse som:

”opplysninger om

a) rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning,

b) at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling,

c) helseforhold,

d) seksuelle forhold,

e) medlemskap i fagforeninger. ”

De opplysninger og den dokumentasjon som partene fremlegger i en klagesak, benyttes bare til behandling av klagesaken. Advokatforeningen anbefaler at man begrenser fremleggelsen av personopplysninger, og bare fremlegger opplysninger som er nødvendige for sakens opplysning.

De opplysninger som partene fremlegger i en klagesak er bare tilgjengelig for bestemte saksbehandlere i Advokatforeningen og de disiplinærutvalgsmedlemmer som skal behandle klagesaken. Alle disse personene er underlagt taushetsplikt.

Disiplinærutvalgets beslutninger kan gjenåpnes inntil fem år etter beslutningsdato, jf. behandlingsreglene § 12. Klagesakenes saksmapper oppbevares derfor i fem år fra beslutningsdato før de makuleres.

Ved spørsmål og for ytterligere informasjon tilknyttet klageordningen, ta gjerne kontakt på telefon 48 16 34 41 mellom klokken 12.00 og 15.00 på hverdager.