/Global/Advokatjobb/domstol.gif

Embete som sorenskriver ved Kristiansand tingrett

Gjennom den selvstendige stillingen og den høye faglige kvaliteten er domstolene samfunnets fremste konfliktsløsningsorganer. Domstolene bidrar til vern av den enkeltes rettigheter. Et viktig mål for domstolene er å skape tillit i befolkningen ved forsvarlig, upartisk og effektiv dømmende virksomhet.
Dommerarbeidet stiller strenge krav til faglig dyktighet, personlig egnethet og bred yrkes- og livserfaring.
Det er et sentralt personalpolitisk mål at de ansatte i domstolene skal ha en variert erfaringsbakgrunn og gjenspeile befolkningssammensetningen generelt - både når det gjelder kjønn og kulturelt mangfold.
Innstillingsrådet for dommere avgir innstilling om dommerutnevnelser til Kongen i statsråd, hvor utnevning skjer.

Det er ledig embete som sorenskriver ved Kristiansand tingrett. Tiltredelse etter nærmere avtale. Domstolen blir ledet av en sorenskriver, og har i tillegg 11 tingrettsdommere, fire dommerfullmektiger, en avdelingsdirektør og 23 saksbehandlere. Domstolen har lokaler sentralt i Kristiansand.

Vi kan tilby

• et selvstendig og meningsfylt arbeid med rom for faglig utvikling.
  • et omfattende introduksjonsprogram for nye dommere
  • lederprogram ved oppstart
  • årlige oppdaterings- og etterutdanningstilbud
  • mulighet for en måneds
  • studiepermisjon hvert 4. år
  • gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse

Søkere må ha juridisk embetseksamen/universitetsgraden cand.jur eller master i rettsvitenskap. Søkere må være norske statsborgere. Generell informasjon til søkerne finnes på www.domstol.no/innstillingsradet. Det vises spesielt til Praksis/Policynotat, kap. 5, ”Lederkriterier i norske domstoler”.

Kristiansand tingrett er en utviklingsorientert domstol, opptatt av å møte de krav og forventninger som stilles av brukerne og samfunnet. Målsetningene er effektiv saksavvikling, høy kvalitet på de avgjørelser som treffes og best mulig utnyttelse av de ressurser som stilles til disposisjon. Domstolen har et meget godt arbeidsmiljø. Det søkes nå etter en ny domstolleder som kan ivareta og videreutvikle Kristiansand tingrett.

For kandidater som innstilles vil det bli krevd uttømmende politiattest. For stillingen kreves at kandidaten kan sikkerhetsklareres for høyeste nivå. Den som blir utnevnt må uten erstatning finne seg i de endringene som måtte bli gjort i domstolenes forretningskrets og organisering, f.eks. sammenslåing med andre domstoler. Omorganisering kan føre til bortfall av lederansvar, administrative oppgaver, endring av tittel og/eller nytt kontorsted.

Etter søknadsfristens utløp vil offentlig søkerliste være tilgjengelig på www.domstol.no/innstillingsradet. Det henvises i denne sammenheng til offentleglova § 25, annet ledd og til generell informasjon til søkerne om mulighetene for å bli unntatt fra søkerlista.

Stilling som domstolleder (25–49,9 årsverk) lønnes for tiden med kr. 1 346 000,-.

Fra dette trekkes vanlig pensjonsinnskudd til Statens pensjonskasse, for tiden 2 %.

Ytterligere opplysninger om embetet fås ved henvendelse til:

• Innstillingsrådet v/sorenskriver Arnfinn Agnalt, tlf. 69 79 77 00.
  • Domstoladministrasjonen v/ avd.direktør Solveig Moen, tlf. 73 56 70 00.

Søknad med CV, vitnemål og attester sendes elektronisk via link på denne siden ”Søk denne stilling”. Alle attester og vitnemål legges ved samlet i ett vedlegg. Vennligst opplys i søknaden hvor du først så stillingsannonsen.

Søknadsfrist 28. mai 2018

Domstoladministrasjonen