The Norwegian Refugee Council (NRC) is an independent humanitarian organisation helping people forced to flee. We work in crises across 31 countries, providing emergencies and long-term assistance to millions of people every year. We stand up for people forced to flee, advocating their rights. NORCAP is a global provider of expertise that contributes to solving challenges in the humanitarian, development and peacebuilding sectors. Our ultimate goal is to strengthen the resilience, and protect the lives, rights and livelihoods of vulnerable people and communities NRC also runs the Internal Displacement Monitoring Centre in Geneva, a global leader in reporting on and advocating for people displaced within their own country.

Senior Legal Adviser

Vi leter etter en kunnskapsrik og engasjert juridisk rådgiver som ønsker å bruke sin kompetanse i en meningsfylt kontekst! En av de aller største humanitære utfordringene vår tid står overfor, handler om over 70 millioner flyktninger, internt fordrevne eller over landegrensene. Flyktninghjelpen er en av verdens største humanitære aktører med med ca 7 000 ansatte, hovedkontor i Oslo og operasjoner ute i felt i 31 land. Dette er en mulighet til å daglig føle verden på pulsen og gjøre en forskjell!

Vi trenger en fagperson som gir tydelige juridiske råd og som er motivert av å utvikle organisasjonen ytterligere. Er dette deg?
For mer informasjon, se Presentation NRC samt våre hjemmesider https://www.nrc.no

Bakgrunn

Senior juridisk rådgiver gir veiledning og kompetanse på ulike juridiske områder. Du sikrer at våre kontorer - fra hovedkontor i Oslo til våre representasjons- og regionskontorer i felt - håndterer juridiske risikoer og opererer i samsvar med relevante giver- og myndighetskrav. I denne stillingen vil du ha muligheten til å forme og utvikle Flyktninghjelpens juridiske arbeid, drive med svært varierte operative oppgaver, og bidra til å profesjonalisere en organisasjon som har opplevd betydelig vekst de siste årene.

Rolle og ansvar

Som Senior Juridisk rådgiver arbeider du for å støtte Flyktninghjelpens globale programmer, både på et strategisk og operasjonelt nivå. Sentrale oppgaver vil være;

• Utvikle og implementere risikobaserte juridiske strategier som understøtter
    Flyktninghjelpens programmer og aktiviteter

• Utvikle et "Center of Excellence", ta global ledelse på relevante juridiske områder og forvalte NRCs globale juridiske ressurser optimalt, bidra til kapasitet bygging og deling av beste praksis i hele organisasjonen

• Gi ekspertrådgivning, juridisk analyse og veiledning når det kreves, både proaktivt og på forespørsel fra hovedkontorets avdelinger, regioner og landprogrammer. Bistå  internrevisjon ved behov.

• Være ansvarlig for juridisk rådgivning, kvalitetssikring og støtte til organisasjonen innenfor, men ikke begrenset til, følgende områder: HR og arbeidsrett, beskatning, GDPR

• Støtte NRC-kontorer og Global HR med utvikling av risikostyring, spesielt angående skatte- og arbeidsrett

Kvalifikasjoner

Master norsk juridikum og relevant erfaring fra ovennevnte områder. Flytende i norsk og engelsk både skriftlig og muntlig. Arbeidsspråk er engelsk.

Personlig

Du har et øye for hele bildet - likevel er du detaljorientert med sterke analytiske ferdigheter. Du motiveres av å både kunne gi strategiske råd og å jobbe operativt og konkret.

Du blir beskrevet som en solid og positiv formidler med sterke mellommennesklige ferdigheter. Du har høy organisasjonsforståelse  og du verdsetter å jobbe på tvers av ulike fagdisipliner. Du har en genuin interesse for organisasjonens formål og ser deg selv jobbe i en verdibasert organisasjon.

Vi tilbyr

Et engasjert, internasjonalt jobbmiljø i en utpreget kunnskapsorganisasjon. En jobb med mening i en global kontekst.

Stillingen er en fast stilling ved vårt hovedkontor, moderne lokaliteter i Oslo sentrum. Lønn etter avtale, gode pensjons- og forsikringsordninger.

Vi ønsker søknad / CV på engelsk innen 27.aug 2019.

Kun CV og søknader lagt inn i Webcruiter vil bli vurdert. Flyktninghjelpen forbeholder seg retten til å gjennomføre en full bakgrunnssjekk på kandidater.

All NRC employees are expected to work in accordance with the organisation's values. To be dedicated, innovative, inclusive and accountable are attitudes and beliefs that shall guide our actions and relationships.

Spørsmål om stillingen, kontakt:
Geir Olav Lisle
Deputy Secretary-General