Rettssak som rollespill

Onsdag 18. august 12.00 - 14.00 Vi gjennomfører en rettssak som et rollespill i Arendal gamle rådhus. Stream fra Arendalsuka.

I dette rollespillet gjennomfører vi en rettssak der tiltalte og fornærmende er uenige om det ble gitt samtykke før en seksuell handling. To unge mennesker møtes under på et nachspiel og ender opp i samme seng. Tiltalte mener fornærmede samtykket til handlingen og at hun ikke var ute av stand til å motsette seg handlingen. Fornærmede på sin side mener hun var ute av stand til å motsette seg handlingen og at hun aldri ga noe samtykke.

I lys av debatten rundt en ny samtykkelov ønsker Advokatforeningen vise hvordan en rettssak med akkurat dette temaet vil foregå innenfor dagens regelverk. Publikum får være med under hele rettssaken og det er til slutt de som vil avgjøre, som en jury, om tiltalte er skyldig eller ikke.

Som meddommere i saken har vi fått med følgende politikere:

• Ida Jordal (MDG)
  • Sindre Lysø (AUF)
  • Andreas Unneland (SV)
  • Ayat Majbel Saeid (R)
  • Eline Kunzendorf (KrfU)
  • Caroline Hoff (Unge Høyre)