Aksjonerte utenfor den tyrkiske ambassaden

Kappekledde advokater demonstrerer utenfor den Tyrkiske ambassaden i Oslo

Advokatforeningens menneskerettighetsutvalg aksjonerte i dag utenfor Tyrkias ambassade i solidaritet med straffeforfulgte tyrkiske kolleger.

Sammen med Advokatforeningen møtte representanter fra Juristforbundet, Helsingforskomiteen, PEN og Amnesty International. Aksjonen skjer i sammenheng med en viktig rettssak mot to advokater Barkin Timtik og Selcuk Kozagacli, somstarter i Istanbul i morgen 17. november. Barkin Timtik er søster av den tyrkiske advokaten Ebru Timtik, som i august i fjor døde i fengsel, etter en sultestreik. Som 1 av 18 advokater ble Timtik i september 2017 arrestert etter å ha representert klienter i opposisjon til myndighetene. Morgendagens rettssak i Istanbul er nå mot Timtiks øvrige kollegaer. For våre samarbeidspartnere i Tyrkia er dette en viktig sak.

Siden 2016 har mer enn 1600 advokater blitt arrestert. 474 advokater er dømt til totalt 2966 år i fengsel ifølge Arrested Lawyers Initiative. Dette skjer ikke bare med advokater, men også dommere og påtalejurister som opptrer uavhengig av myndighetene. Det gjør også journalister, akademikere og menneskerettsforkjempere.

Ingen representanter fra ambassaden ønsket å møte aksjonistene.

Les menneskerettighetsutvalgets rapport fra Tyrkia her (pdf).