Hvor strengt er et samfunn?

Onsdag 18. august kl. 16.00 følger vi opp vårt arrangement «Rettssak som rollespill», og inviterer til debatt om straff om det norske samfunns straffenivå. Livestream fra Arendalsuka.

Vi følger opp vårt arrangement “Rettssak som rollespill”, og inviterer til debatt om straff om det norske samfunns straffenivå.

Norsk strafferettspleie kan vise til verdens kanskje beste resultater. Når politikere fra andre land vil hente inspirasjon til en mer effektiv strafferettspleie, med lav tilbakefallsprosent etter soning, er det ofte Norge de drar til. At de gode resultatene nås gjennom human soning, er for mange en ekstra bonus. Mens andre mener straffen ikke gjør nok vondt. Er den humane, norske strafferettspleien under press, og hva risikerer vi å så fall å miste? Og er den rettferdig, eller tar den ikke nok hensyn til ofrenes perspektiv?

Advokatforeningen inviterer politikere og fagpersoner til debatt om straff og straffenivåer. Vi tar utgangspunkt i utviklingen i straffenivåene i de nordiske landene de siste årene.

Panelet består av

• Lene Vågslid (AP),
  • Marius A. Nilsen (FrP),
  • Ida Jordal ( MDG),
  • Andreas Unneland (SV)
  • Sverre Flaatten fra Politihøgskolen.

Moderator for debatten er Merete Smith, generalsekretær i Advokatforeningen