Eiendomsmeglingsgruppen

Tilbake til Praktisk informasjon

Eiendomsmegling

Advokater kan drive eiendomsmegling i kraft av sin advokatbevilling, men må stille ekstra sikkerhet for slik virksomhet og være tilknyttet klagenemndsordningen Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester.

Krav til sikkerhetsstillelse, rapportering og etterutdanning

Sikkerhetsstillelse

Advokater som driver eiendomsmegling må stille sikkerhet for ansvaret de kan pådra seg. Denne sikkerheten kommer i tillegg til sikkerheten som må stilles for advokatvirksomheten. Sikkerheten stilles ved at erklæring fra sikkerhetsstiller deponeres hos Finanstilsynet. I dag er kravet 45 millioner kroner.

Etter eiendomsmeglingsloven (emgll.) § 2-10 plikter advokater å være tilknyttet klagenemndsordningen Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester.

Rapportering til Finanstilsynet

Advokater som driver eiendomsmegling plikter å sende inn årsoppgave til Finanstilsynet innen 1. mars hvert år. Alle oppdrag som faller innenfor definisjonen "eiendomsmegling" skal rapporteres til Finanstilsynet.

Ved deling av oppdrag mellom flere eiendomsmeglerforetak/meglere, skal andel av totaloppdraget registreres på hver av de deltagende meglere, slik at den samlede rapportering ikke overstiger den totale transaksjonen.

Særlige etterutdanningskrav

Advokater som driver eiendomsmegling må oppfylle både Finanstilsynets etterutdanningskrav for eiendomsmeglere og Advokatforeningens etterutdanningskrav.

I henhold til eiendomsmeglingsloven § 4-6 skal advokater som driver eiendomsmegling dokumentere minimum 15 timer etterutdanning i løpet av de to foregående kalenderår. Nærmere regler for etterutdanning og krav til dokumentasjon av etterutdanningen fremgår av eiendomsmeglingsforskriften §§ 4-10 og 4-11.

Etterutdanningen skal omhandle følgende emner:

• regelverk som berører eiendomsmeglingsyrket
  • eiendomsmegling i praksis, herunder dokumentbehandling
  • regnskap, økonomi, oppgjør ved omsetning av rettigheter i fast eiendom og behandling av klientmidler

Ved å stille sikkerhet for eiendomsmegling, legger Finanstilsynet til grunn at man driver eiendomsmegling. Kravet til etterutdanning gjelder ikke for medhjelpere og eiendomsmeglerfullmektiger.

Finanstilsynet har gitt et rundskriv om kravet til etterutdanning for eiendomsmeglere, herunder advokater som driver eiendomsmegling, rundskriv 7/19. Formålet med rundskrivet er å utdype innholdet i kravet til obligatorisk etterutdanning, herunder forutsetningene for såkalt nullstilling av etterutdanningskravet. Rundskrivet erstatter rundskriv 6/2012.

I rundskrivet presiserer Finanstilsynet at etterutdanningen må dokumenteres fra og med det tredje årsskiftet etter at du startet med eiendomsmegling. Kravet til etterutdanning gjelder ved sammenhengende engasjement i eiendomsmeglingsvirksomhet i to år. Ved lengre tids fravær, vil en ny toårsperiode starte opp igjen når du igjen begynner i arbeid som megler. Finanstilsynet legger til grunn at «nullstilling» forutsetter at fraværet må vare i minst seks sammenhengende måneder. Plikten til å gjennomføre etterutdanning gjelder fram til fraværet faktisk har strukket seg over en periode på minst seks måneder. Ved kortere opphold, for eksempel i forbindelse med sykefravær eller kortere permisjoner, vil etterutdanningskravet og dokumentasjonsfristen gjelde som normalt.

For advokater som i visse perioder ikke driver eiendomsmegling, gjelder unntaket om avbrudd i minimum seks måneder tilsvarende, jf. rundskrivet punkt 5. Det står videre at det som er avgjørende for kravet til etterutdanning, er hyppigheten av eiendomsmeglingsoppdragene og ikke omfanget eller gjennomsnittlig antall oppdrag i en periode. Plikten til å gjennomføre etterutdanning gjelder fram til oppholdet faktisk har strukket seg over en periode på minst seks måneder. Finanstilsynet gir følgende eksempel: Advokaten avslutter et eiendomsmeglingsoppdrag 1. september 2018 og påtar seg ikke eiendomsmeglingsoppdrag igjen før 1. mai 2019. Advokaten må på vanlig måte gjennomføre 15 timer etterutdanning i løpet av 2017 og 2018, som må dokumenteres fra og med 1. januar 2019. Kravet til etterutdanning «nullstilles» 1. mars 2019, idet oppholdet har strukket seg over en periode på seks måneder. Advokaten gjenopptar sitt engasjement i eiendomsmeglingsvirksomheten ved inngåelsen av oppdraget 1. mai 2019. Advokaten vil derfor måtte gjennomføre 15 timers etterutdanning i løpet av 2020 og 2021, som må dokumenteres fra og med 1. januar 2022.

Finanstilsynet fører tilsyn med etterutdanningen i forbindelse med den årlige rapporteringen til Finanstilsynet, hvor du må opplyse om antall gjennomførte etterutdanningstimer i foregående to-årsperiode. Finanstilsynet har bekreftet at utskrift av oversikten over etterutdanningstimer på Minside på advokatforeningen.no er tilfredsstillende dokumentasjon på gjennomførte eiendomsmeglingsfaglige timer.

Etterutdanning for eiendomsmeglere vil alltid bli godkjent som etterutdanning etter Advokatforeningens ordning.

Behandling av klientmidler ved eiendomsmegling

Advokater kan drive eiendomsmegling i kraft av sin advokatbevilling, men må stille ekstra sikkerhet for slik virksomhet, jf. eiendomsmeglingsloven § 2-7 og eiendomsmeglingsforskriften § 2-2.

Eiendomsmegling er underlagt strenge krav. Dette gjelder ikke minst håndteringen av klientmidler.

Advokatforeningen har laget en oversikt over forhold som det er viktig å merke seg når det gjelder behandling av klientmidler ved eiendomsmegling. Du finner en lenke til denne nedenfor.

Oppgjør for nybygg. Advokatens plikter som oppgjørsansvarlig.

Som oppgjørsansvarlig skal man kontrollere om alle lovbestemte og avtalte oppgjørsforutsetninger er oppfylt. Gjennomføring av det økonomiske oppgjøret innebærer normalt at advokaten som megler sørger for overføring av kjøpesummen fra kjøper til selger, og samtidig sørger for at kjøper får tinglyst hjemmel til eiendommen, uten andre heftelser enn de som etter avtalen skal overtas.

Nedenfor har vi lenket til artikkel der du kan lese mer om forhold som det er viktig å merke seg når det gjelder oppgjør av boliger under oppføring.

Opplysningsplikt ved oppgjørsoppdrag

Oppgjørsoppdrag med eller uten skriving av kontrakt er omfattet av eiendomsmeglingsloven, jf. emgll. § 1-2 annet ledd. Advokatens undersøkelses- og opplysningsplikt i emgll. § 6-7 regulerer hvilke opplysninger advokaten plikter å fremskaffe, kontrollere og videreformidle til kjøper.

Finanstilsynet har i brev av 23. mars 2010 redegjort for sitt syn på meglers opplysningsplikt ved oppgjørsoppdrag. Nedenfor finnes et sammendrag av brevet og lenke til brevet.