Internasjonalt rettshjelputvalg

Utvalget administrerer Advokatforeningens bistandsprosjekter.

Målet med prosjektene er å bidra til et samfunn der menneskerettigheter respekteres og sikre at alle har tilgang på rettferdig, juridisk hjelp,
uavhengig av kjønn, alder, etnisitet, religion og sosioøkonomisk status. For å oppnå dette har prosjektene fokus på institusjonsbygging, samtidig som man ønsker å gi rettshjelp og informasjon om grunnleggende menneskerettigheter og rettsregler. Bistå i rettsstatsbygging i utviklingsland gjennom arbeidet i internasjonalt rettshjelpsutvalg.

De prosjektene som internasjonalt rettshjelpsutvalg har jobbet med så langt fordrer at prosjektene tilfredsstiller Norads rapporteringskrav.

Advokatforeningens prosjekt i samarbeid med Uganda Law Society (ULS) arbeider for fremme av marginaliserte og fattiges rettigheter og menneskerettigheter, samt styrking av rettsstaten i Uganda med det formål at alle skal ha like rettigheter for loven og tilgang til domstolene. I 2017 rundet prosjektet 25 år, men videre arbeid er fortsatt nødvendig for at alle skal oppnå like rettigheter for loven og tilgang til domstolene.

Advokatforeningens prosjekt i samarbeid med La Asociación de Abogados y Notarios Mayas de Guatemala («Maya-Advokatforeningen»)
arbeider for fremme av urfolksrettigheter og menneskerettigheter, samt styrking av rettsstaten i Guatemala med det formål at alle skal ha like rettigheter for loven og tilgang til domstolene.

Prosjektene yter juridisk bistand og fri rettshjelp til de underprivilegerte i Uganda og Guatemala.

I tillegg har prosjektene som mål å bidra til å styrke rettsstaten i samarbeidslandet, herunder styrke advokatforeningen vi samarbeider med til å bli en sterk og uavhengig rettspolitisk aktør.

• Susanne Munch Thore

Advokat Susanne Munch Thore