Forslag til endring i utlendingsloven - familiegjenforening for enslige, eldre foreldre
1 Innledning
Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser.
Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 28 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.
Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover.
2 Sakens bakgrunn
Vi viser til høringsbrevet fra Justis- og beredskapsdepartementet publisert 7. oktober 2024, med høringsfrist 22. november 2024.
Dette høringssvaret er i hovedsak utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for asyl- og utlendingsrett. Lovutvalget består av Olga Halvorsen (leder), Per-Erik Gåskjenn, Félix Olivier Helle, Maral Houshmand, Daniel Riibe-Stokland, Kjetil Sørensen og Ida Kumrije Rusiti.
3 Advokatforeningens merknader
Advokatforeningen støtter ikke departementets forslag om å oppheve bestemmelsen i utlendingsloven § 46 om oppholdstillatelse for enslig mor eller far med barn over 18 år i Norge.
Advokatforeningen viser til at adgangen for foreldre til å gjenforenes med sine barn i Norge er et spørsmål av stor betydning og stor personlig verdi for mange familier og enkeltpersoner, jf. Ot.prp.nr. 75 (2006-2007) side 221.
Det vises videre til at bestemmelsen er en «kan»-bestemmelse som bl.a. forutsetter at underholdskravet er oppfylt. Det beskjedne antall innvilgelser siden ikrafttredelsen viser at den gjelder en begrenset gruppe utlendinger.
Det vises også til at ukrainske flyktninger som har fått midlertidig kollektiv beskyttelse i Norge kun vil være omfattet som referanseperson etter den aktuelle bestemmelsen dersom ordningen med kollektiv beskyttelse ikke har opphørt, jf. utlendingsloven § 40 første ledd bokstav d.
Advokatforeningen er sterkt bekymret for at dersom utlendingsloven § 46 oppheves og den aktuelle søkergruppen henvises til å søke om oppholdstillatelse etter lovens § 49 om sterke menneskelige hensyn, som innebærer et meget snevert unntak og en sikkerhetsventil for å unngå at regelverket i spesielle tilfeller fører til urimelige avgjørelser, jf. Ot.prp.nr. 75 (2006-2007) side 226, – vil det i praksis kunne føre til at svært få får innvilget oppholdstillatelse.
Advokatforeningen mener at dagens ordning bør videreføres, eventuelt at adgang til forskriftsregulering i bestemmelsens annet ledd, som hittil ikke har vært benyttet, tas i bruk.
Vennlig hilsen
Siri Teigum Merete Smith
leder generalsekretær