Nytt EU-regelverk for hydrogen, naturgass og avkarbonisert gass
1 Innledning
Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser.
Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 28 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.
Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover.
2 Sakens bakgrunn
Vi viser til Energidepartementets invitasjon av 26. august 2024 til å komme med innspill til høring om nytt EU-regelverk for hydrogen, naturgass og avkarbonisert gass. Regelverket som er på høring, består av direktiv 2024/1788/EU ("direktivet") og forordning 2024/1789/EU ("forordningen").
Dette høringsinnspillet er i hovedsak utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for energirett, vannkraft, olje og gass. Lovutvalget består av advokatene Jan B. Jansen (leder), Hallvard Gilje Aarseth, Uzma Sadaf Bhatti, Camilla Grytten, Christian Poulsson, Anders Rødland, Aksel Tannum og Anne Elisabeth Wedum, som alle har lang erfaring og god kompetanse innfor det aktuelle rettsområdet. Høringen ble også forelagt Advokatforeningens lovutvalg for miljø, klima og bærekraft, som tiltrer dette høringssvaret.
3 Advokatforeningens merknader
Direktivet fastsetter blant annet regler for transport, forsyning og lagring av naturgass og integrasjon av fornybar gass og lavkarbongass. Videre regulerer direktivet transport, forsyning og lagring av hydrogen. Direktivet fastsetter også regler for gradvis etablering av et sammenkoblet hydrogensystem.
Forordningen fastsetter blant annet regler knyttet til vilkår for tilgang til naturgass- og hydrogensystemer, og søker å legge til rette for etablering av velfungerende og åpne markeder for naturgass og hydrogen, herunder utveksling over landegrenser.
Innholdsmessig reiser regelverket en rekke politiske spørsmål som det ikke er naturlig at Advokatforeningen uttaler seg om. Det bemerkes kort at den norske regjeringen har en uttalt ambisjon om å etablere en verdikjede for hydrogen som kan erstatte fossile energikilder og redusere utslipp blant annet i industrien og maritim sektor. Etablering og regulering av et fellesmarked for hydrogen er følgelig av betydelig interesse fra et norsk perspektiv. Det er videre av stor betydning for utviklingen av norsk hydrogennæring å få på plass regelverk for hydrogentransport og infrastruktur over landegrenser.
Departementet har vurdert regelverket som EØS-relevant og, med nødvendige tilpasninger, akseptabelt, med den reservasjon at det må vurderes om enkeltbestemmelser faller utenfor EØS-avtalens virkeområde. Advokatforeningen bemerker at direktivet og forordningen begge henviser til fornybardirektivet, et direktiv som ikke er implementert i norsk rett. Advokatforeningens merknader til fornybardirektivet er inntatt i høringssvar datert 27. mars 2024.
4 Avslutning
Advokatforeningen er positiv til at det utvikles regelverk som kan støtte opp under etablering av et fellesmarked og sammenhengende infrastruktur for hydrogen, men avventer nærmere kommentarer til konkret forslag til implementering i norsk rett foreligger.
Vennlig hilsen
Siri Teigum Merete Smith
leder generalsekretær