Høring

Forslag til ny lov om forebygging og reduksjon av matsvinn

Adressat
Landbruks- og matdepartementet
Skrevet av
Forvaltningsrett
Sendt 3. februar 2025

1       Innledning

Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser. 

Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 28 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.

Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover. 

2    Sakens bakgrunn

Vi viser til høringen til Landbruks- og matdepartementet publisert 10. desember 2024, med høringsfrist 3. februar 2025. Høringen gjelder forslag til lov om forebygging og reduksjon av matsvinn. 

Dette høringssvaret er i hovedsak utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for forvaltningsrett.  Lovutvalget for forvaltningsrett består av Kristian Brandt (leder), Fredric Holen Bjørdal, Siv Myvold-Torsnes, Jørgen Aandal Vangsnes og Anders Flaatin Wilhelmsen.

3    Advokatforeningens merknader

3.1    Generelt om bruken av overtredelsesgebyr

Advokatforeningen har over tid vært opptatt av bruken av administrative sanksjoner. Det er i dag over 100 lover som gir forvaltningsorganer hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr. Det er også stadig flere lover som gir forvaltningen adgang til å ilegge fysiske personer overtredelsesgebyr og andre administrative sanksjoner. I disse tilfellene gjelder ikke straffeprosessloven, men forvaltningsloven og eventuelt særlovgivningen. Advokatforeningen har i ulike sammenhenger, også i tidligere høringsuttalelser, advart mot en utvikling der strafferettspleien innenfor næringsreguleringsretten flyttes fra straffeprosessloven til forvaltningsloven, uten en forutgående grundig og bred vurdering av hvilke rettssikkerhetsgarantier og saksbehandlingsregler som skal gjelde. 

Advokatforeningen anbefaler at det nedsettes et eget offentlig utvalg med mandat til å vurdere om det er behov for å styrke og konkretisere rettssikkerhetsgarantiene i forvaltningsloven der forvaltningsorganer ilegger foretak og fysiske personer ulike former for sanksjoner. Slik styrking kan for eksempel skje ved at forvaltningsloven kapittel IX om administrative sanksjoner bygges ut med konkrete krav til forvaltningens saksbehandling, slik at forvaltningsloven kapittel IX blir en «straffeprosesslov for forvaltningen».  

3.2    Om de konkrete forslagene om overtredelsesgebyr 

Advokatforeningen savner en nærmere vurdering av behovet for å innføre hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr, holdt opp mot de rettssikkerhetsmessige sidene som overtredelsesgebyr reiser. Etter Advokatforeningens syn er det ikke tilstrekkelig å generelt vise til «kontroll og preventive hensyn». 

Det fremgår av høringsnotatet på s. 52 at det «vil […] være behov for å utredes nærmere og fastsettes i forskrift hvilke konkrete overtredelser som etter hvilke vilkår skal kunne føre til overtredelsesgebyr». Advokatforeningen mener prinsipielt at denne typen vurderinger hører hjemme i forberedelsen av lovhjemmelen, slik at også disse viktige spørsmålene blir gjenstand for en bred høring. På dette stadiet, og uten at det er nærmere vurdert i høringsnotatet, er det ikke mulig å ha noen fornuftig mening om lovforslaget om overtredelsesgebyr, og Advokatforeningen støtter ikke forslaget i sin nåværende form.

Basert på høringsnotatet og lovforslaget § 12 første ledd, kan det se ut til at det legges opp til at overtredelsesgebyr skal kunne ilegges fysiske personer. Prinsipielt mener Advokatforeningen at straff for personer må være underlagt straffeprosessuelle rettssikkerhetsprinsipper og beviskrav. Det må noe helt særskilt til dersom man skal gi hjemmel til å straffe enkeltpersoner i «forvaltningssporet». Denne problemstillingen er ikke omtalt i høringsnotatet. Langt mindre har departementet i høringsnotatet påvist noe reelt behov for å innføre overtredelsesgebyr for fysiske personer. Advokatforeningen støtter derfor ikke et forslag som gir hjemmel til å kunne ilegge fysiske personer overtredelsesgebyr.


                                                     Vennlig hilsen

 

Siri Teigum                                                                            Merete Smith
leder                                                                                      generalsekretær