Forslag til endringer i forskrift om eiendomsmegling
1 Innledning
Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser.
Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 29 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.
Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover.
2 Sakens bakgrunn
Vi viser til høringen til Finansdepartementet publisert 23. april 2025 med høringsfrist 4. juni 2025. Høringen gjelder endringer i forskrift om eiendomsmegling.
Denne høringsuttalelsen er i hovedsak utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for eiendomsmegling. Lovutvalget består av Chriss Bjorøy (leder), advokat i Riisa Advokatfirma, Andreas Christensen, advokat i Advokatfirmaet Christensen Friis-Møller Petterson, Øyvind Dahle, advokat i Advokatfirmaet Dahle, og Knut Hodneland, advokat i Ræder Bing Advokatfirma, som alle har lang erfaring og kompetanse innenfor det aktuelle rettsområdet.
3 Kommentarer til de enkelte forslagene
Høringen gjelder forslag til endringer i forskriftens kapittel 1, 6 og 7. Advokatforeningen vil i det følgende benytte samme angivelse hva gjelder Advokatforeningens innspill til høringen.
3.1 Endringer i forskriftens kapittel 1
3.1.1 Forskriften § 1-3 Utleiemegling
I høringsnotatet er det foreslått at det gjøres en endring i henvisning i forskriften som følge av at bestemmelsene om oppdragstakers opplysningsplikt om budgivning er flyttet til eiendomsmeglingsloven § 6-7 andre ledd nr. 18. I tillegg er det lagt opp til en endring i henvisning til lovens § 6-8 som følge av at oppdragstakers plikter ved budgivning § 6-3 flyttes til eiendomsmeglingsloven.
Advokatforeningen har ingen kommentarer til denne endringen.
3.1.2 Forskriften § 1-4 Utenlandsmegling
I høringsnotatet er det foreslått at henvisningen i forskriften til oppdragstakers opplysningsplikt om budgivning endres som følge av at forskriftens bestemmelser om dette er flyttet til eiendomsmeglingsloven § 6-7 andre ledd nr. 18. I tillegg er det lagt opp til en endring i henvisning til lovens § 6-8 og § 6-10 som følge av at oppdragstakers plikter ved budgivning flyttes til eiendomsmeglingsloven og at bestemmelsene i eiendomsmeglingsloven kapittel 6 endres.
Advokatforeningen har ingen kommentarer til denne endringen.
3.1.3 Forskriften § 1-5 formidling av kontraktsposisjoner
Høringsnotatet inneholder forslag om at henvisningen i forskriftens § 1-5 fjerde ledd f) og sjuende ledd endres til § 6-10 i eiendomsmeglingsloven som følge av endringer i lovens kapittel 6.
Advokatforeningen har ingen kommentarer til denne endringen.
3.2 Endringer i forskriftens kapittel 6
3.2.1 Forskriften § 6-2 oppdragstakers opplysningsplikt
I høringsnotatet er det foreslått at forskriften § 6-2 om oppdragstakers opplysningsplikt knyttet til oppdragsgivers navn, forretningsadresse og organisasjonsnummer, hvem som er ansvarlig for oppdraget, samt hva som er avtalt om oppdragsgivers rett til å kreve dekning av utlegg, oppheves i og med at innholdet i forskriften videreføres i eiendomsmeglingsloven § 6-7.
Advokatforeningen har ingen kommentarer til denne endringen.
3.2.2 Forskriften § 6-3 plikter ved budgivning
I høringsnotatet er det foreslått at forskriften § 6-3 om oppdragstakers plikter ved budgivning ikke endres selv om bestemmelsen i det alt vesentlige nå er inntatt i loven som ny § 6-8 og det fremgår av lovens nye § 6-8 at det fortsatt kan fastsettes nærmere forskriftsbestemmelser om budgivningen.
Høringsnotatet fremhever blant annet at det ikke er behov for utfyllende reguleringer av formidlingsforbudet for hemmelige bud og plikten til å kontrollere kjøpers finansiering, og at dagens regulering i forskrift av forbud mot å formidle bud som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 neste virkedag etter siste visning, bør beholdes da den ikke fremkommer av den nye lovbestemmelsen.
Slik Advokatforeningen ser det vil det ikke ha store konsekvenser at forskriften § 6-3 ikke endres, men dette vil som høringsnotatet fremhever medføre noe dobbeltregulering i loven og forskriften.
Videre er det slik Advokatforeningen ser det, noe uheldig at det ikke er foreslått mer detaljerte regler i forskriften for hva som anses som en forsvarlig avvikling av budrunden, særlig hva gjelder hvor lang akseptfrist et bud som minimum skal ha. Dette åpner for at det fortsatt kan gis bud med svært korte frister etter at minstefristen for bud som kan formidles, er passert.
Advokatforeningen antar imidlertid at departementet vil komme nærmere tilbake til dette på et senere tidspunkt siden dette var foreslått i forbindelse med lovendringen, hvor 30 minutters akseptfrist var nevnt som eksempel, og hvor det også ble vist til høringsnotatet som vil komme senere i år. Advokatforeningen har forståelse for at det er ønskelig med en samlet behandling av disse.
3.2.3 Forskriften § 6-5 plikter ved gjennomføring av handelen
I høringsuttalelsen er det foreslått å endre henvisningene i forskriften § 6-5 som følge av endringene i eiendomsmeglingsloven kapittel 6.
Advokatforeningen har ingen kommentarer til dette.
3.3 Endringer i forskriftens kapittel 7
3.3.1 Forskriftens § 7-1 tilbud basert på timepris
I høringsuttalelsen er det foreslått å endre henvisningen i § 7-1 som følge av endringene i eiendomsmeglingsloven kapittel 6.
Advokatforeningen har ingen kommentarer til dette, utover at en på generelt grunnlag mener at denne bestemmelsen har liten praktisk betydning og burde vært fjernet.
Som påpekt i tidligere høringer, opererer slike tilbud ofte med høye timepriser, noe som medfører at denne typen tilbud aldri blir et reelt alternativ til pris basert på provisjon. Det er da vanskelig å forstå grunnlaget for at denne bestemmelsen fortsatt opprettholdes.
3.3.2 Forskriften § 7-2 plikt til å skrive regning
I høringsnotatet er det foreslått å endre henvisningen i forskriften § 7-2 som følge av endringer i eiendomsmeglingsloven kapittel 6, og at ordet «rekning» endres til «regning».
Advokatforeningen har ingen kommentarer til dette.
4 Oppsummering
Som det fremkommer over, er de fleste endringene i forskriften i stor grad endring av henvisninger. Advokatforeningen har ingen kommentarer til disse endringene siden de ikke inneholder noen realitetsendringer i forskriften.
Advokatforeningen mener dog at det er noe uheldig at det ikke foretas endringer i forskriften hva gjelder regler for budgivning når loven endres, men har forståelse for at det pågår ytterligere arbeid med dette og at dette vil komme i en senere høring til høsten.
Advokatforeningen mener også at bestemmelsen om tilbud basert på timepris burde vært fjernet all den tid slike tilbud ikke innebærer noen realitet for partene i en handel.
Vennlig hilsen
Siri Teigum Merete Smith
leder generalsekretær