Høring

Forslag om innføring av pliktig digital bokføring og e-fakturering mellom virksomheter

Adressat
Finansdepartementet
Skrevet av
Avgiftsrett
Sendt 23. oktober 2025

1   Innledning

Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser. 

Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 29 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år. 

Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover. 

2 Bakgrunn 

Vi viser til Finansdepartementets høringsbrev 1. juli 2025 og Skattedirektoratets høringsnotat datert 20. juni 2025 med svarfrist 31. oktober s.å. 

Høringen gjelder innføring av pliktig digital bokføring og e-fakturering mellom bokføringspliktige virksomheter i Norge. 

Denne høringsuttalelsen er i hovedsak utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for avgiftsrett. Lovutvalget består av Frode Heggdal Larsen (leder), John Olav Auran, Nils Flesland Bull, Trond Egil Egebakken og Ola Fredriksen, som alle har lang erfaring og kompetanse innenfor det aktuelle rettsområdet. 

3 Kommentarer til høringsnotatet punkt 8.5.6 – kjøpers organisasjonsnummer i salgsdokumentet 

I forlengelsen av forslaget om innføring av pliktig e-fakturering mellom bokføringspliktige virksomheter foreslår Skattedirektoratet å endre bokføringsforskriften § 5-1-2 første ledd. Gjeldende rett er at selger kan velge om kjøper skal angis i faktura (salgsdokument) med adresse eller organisasjonsnummer. 

Skattedirektoratet foreslår at bokføringsforskriften § 5-1-2 første ledd utvides med følgende formulering: 

«[v]ed salg til bokføringspliktig kjøper skal kjøpers organisasjonsnummer alltid oppgis.» 

Forslaget er dels begrunnet med at det er en forutsetning for pliktig mottak av e-faktura at kjøper blir registrert i ELMA-registeret, noe som forutsetter at kjøper blir registrert i Brønnøysundregistrene og blir tildelt organisasjonsnummer. Forslaget er også begrunnet med at dagens rettslige valgadgang hvor selger kan oppgi kjøpers adresse i faktura tidvis skaper utfordringer ved kontroll, for eksempel der selgeren bruker kjøperens fakturaadresse i stedet for forretningsadressen som er registrert i Brønnøysundregistrene. Dette kan ifølge Skattedirektoratet reise tvil om fakturaens legitimasjonsverdi. 

Merverdiavgiftsloven § 15-10 slår fast at «[i]nngående merverdiavgift må legitimeres med bilag for å være fradragsberettiget.» Gjennom henvisningen i merverdiavgiftsforskriften § 15-10 fremgår det at legitimasjonsverdien skal vurderes ut fra kravene gitt i eller i medhold av bokføringsloven. I praksis gjelder dette særlig kravene i bokføringsforskriften kapittel 5 om hvilke opplysninger et salgsdokument skal inneholde. 

Det fremgår av domstolenes og skattemyndighetenes praksis at ikke ethvert brudd på kravene i bokføringsforskriften leder til at et salgsdokument mister legitimasjonsverdi. 

Advokatforeningen deler Skattedirektoratets syn om at angivelse av organisasjonsnummer vil sikre en entydig identifisering av kjøper, men bruken av ordet «alltid» etterlater et nokså sterkt inntrykk av at angivelse av organisasjonsnummer er et absolutt formkrav til et salgsdokument. Videre mener vi at høringsnotatet er uklart om når denne lille, men presumptivt viktige endringen av bokføringsforskriften skal tre i kraft. Skattedirektoratet skriver avslutningsvis i høringsnotatet at kravet om å sende e-faktura skal tre i kraft 1. januar 2028, mens kravet om å motta e-faktura skal tre i kraft 1. januar 2030. 

Advokatforeningen mener det bør klargjøres om kravet til angivelse av kjøpers organisasjonsnummer skal gjelde fra og med 1. januar 2028 eller 1. januar 2030. Selgers utstedelse av salgsdokument – i denne sammenheng i form av pliktig e-faktura – har legitimasjonsvirkninger for kjøpers fradragsrett, jf. merverdiavgiftsloven § 15-10 med videre henvisninger. Dette sammenholdt med at formkravet har sin bakgrunn i innføring av pliktig mottak av e-faktura, trekker etter vårt syn i retning av at det er mest nærliggende at bokføringsforskriften § 5-1-2 første ledd endres med virkning fra og med 1. januar 2030. 

Omtalen i Merverdiavgiftshåndboken 2025 kapittel 15.10.2 viser at det er en lang rekke saker om tolkningen av dokumentasjonskravet i merverdiavgiftsloven § 15-10. Advokatforeningen antar at uklarheter om virkningstidspunktet for endringen av bokføringsforskriften § 5-1-2 første ledd kan virke prosessdrivende både for bokføringspliktige kjøpere og for skattemyndighetene. Vi mener dette bør motvirkes gjennom klargjøring av virkningstidspunktet.  

Avslutningsvis vil vi nevne at endringen av bokføringsforskriften § 5-1-2 første ledd fremstår unødvendig komplekst formulert. Skattedirektoratets forslag innebærer at selger skal angi ikke-bokføringspliktig kjøper med navn og adresse, mens salg til bokføringspliktig kjøper skal angis med kjøperens navn, adresse og organisasjonsnummer. 

Dette skillet – som vi mener det ikke er helt enkelt å få tak på kun ved lesing av foreslått forskriftstekst – kan etter vårt syn med fordel forenkles til kun en endring av første punktum: «Angivelse av kjøper, jf. § 5-1-1 nr. 2, skal minst inneholde kjøpers navn, adresse og organisasjonsnummer hvis tildelt i henhold til lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret § 5.» Ved en slik formulering ivaretas hensynet til skillet mellom ikke-bokføringspliktige og bokføringspliktige kjøpere, ref. Skattedirektoratets vurdering av at ikke-bokføringspliktige kjøpere skal være unntatt fra plikten til å motta e-faktura, samt at forskriftsbestemmelsen forenkles sammenlignet med nåværende forslag. 

Til sist vil vi for ordens skyld påpeke at Skattedirektoratets endring av forskriftens henvisning fra enhetsregisterloven § 23 til § 5 (i samme lov) synes å bero på en glipp. Vi antar at Skattedirektoratet mener det er mest treffende å endre henvisningen til ny enhetsregisterlov § 6-2 (lov av 20. juni 2025 nr. 105 med varslet ikrafttredelse 1. januar 2026). 

 

                                                  Vennlig hilsen 


Siri Teigum                                                                                   Merete Smith 
leder                                                                                          generalsekretær