Forslag om endringer i energiloven om prioritert nettilknytning av hensyn til nasjonale sikkerhetsinteresser
1 Innledning
Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser.
Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 29 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.
Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover.
2 Sakens bakgrunn
Vi viser til høringsbrev og høringsnotat fra Energidepartementet av 27. juni 2025 om forslag til endringer i energiloven om prioritert nettilknytning av hensyn til nasjonale sikkerhetsinteresser.
Lovforslaget bygger på behov for et hjemmelsgrunnlag som gir tydelige og forutsigbare rammer for prioritering av nettilknytning av hensyn til nasjonale sikkerhetsinteresser, slik som forsvarsindustri og kritiske samfunnsfunksjoner. Lovforslaget er fremhevet som aktualisert i lys av dagens sikkerhetspolitiske situasjon.
Dette høringssvaret er i hovedsak utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for energirett, vannkraft, olje og gass. Lovutvalget består av advokatene Hallvard Gilje Aarseth (leder), Marianne Andvord, Uzma Sadaf Bhatti, Sverre Bjelland, Camilla Grytten, Christian Poulsson, Frode Støle og Aksel Sebastian Tannum, som alle har lang erfaring og god kompetanse innfor det aktuelle rettsområdet.
3 Advokatforeningens merknader
Advokatforeningen ser at dagens sikkerhetspolitiske situasjon skaper et behov for i særlige tilfeller å kunne prioritere nettilknytning av hensyn til nasjonale sikkerhetsinteresser.
Advokatforeningen vil på generelt grunnlag peke på at i den konkrete avveiningen av om en aktør skal gis prioritet til nettkapasitet, må myndighetene også hensynta de virkninger et slikt vedtak vil ha for aktører som i tilfelle skal vike plass i kapasitetskøen. Advokatforeningen oppfatter at dette vil være en del av saksbehandlingen i det enkelte tilfelle, men anbefaler at dette også beskrives i en lovproposisjon.
Advokatforeningen vil videre peke på at der en aktør må vike prioritet av hensyn til en prioritert interesse, oppstår det etter omstendighetene spørsmål om den aktøren som viker plass har krav på erstatning. Tematikken er behandlet under høringsnotatets punkt 5 om økonomiske og administrative konsekvenser, hvor det fremgår at "[d]et kan bli aktuelt med erstatning etter alminnelige erstatningsregler, normalt fra aktøren som får prioritert nettilknytning eller kapasitetsøkning mv. Det må tas stilling til eventuell erstatning i den konkrete saken."
Etter Advokatforeningens syn er det behov for en klargjøring av i hvilken utstrekning vedtak av denne art vil utløse krav på erstatning, og hvem som i så fall skal yte erstatningen. Når det gjelder det siste, så noterer Advokatforeningen seg at eventuell erstatning etter høringsnotatet "normalt" skal svares av aktøren som får prioritet. Etter Advokatforeningens syn vil en slik løsning antakelig fordre særlig hjemmel ettersom det ikke er entydig at aktøren som får prioritet har foretatt seg noe erstatningsbetingende.
Vennlig hilsen
Siri Teigum Merete Smith
leder generalsekretær