Forslag til endring i skattereglene for valutatap på fordringer mellom nærstående selskap
1 Innledning
Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser.
Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 29 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.
Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover.
2 Sakens bakgrunn
Det vises til høringen av endring i skattereglene for valutatap på fordringer mellom nærstående selskap, publisert av Finansdepartementet den 26. juni 2025, med høringsfrist den 26. september 2025.
Høringen gjelder fradragsrett for valutatap på fordringer mellom nærstående selskap. Finansdepartementet foreslår en endring i forskrift 19 november 1999 nr. 1158 (forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven) (FSFIN) som klargjør at valutatap på fordringer ikke omfattes av regelen om avskjæring av tap på utestående fordring etter skatteloven § 6-2 (3).
Denne høringsuttalelsen er utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for skatterett. Lovutvalget består av Sverre Hveding (leder), Synne Bjotveit, Fredrik Gule, Lars Martin Hegdal og Anders Nordli, som alle har lang erfaring og kompetanse innenfor det aktuelle rettsområdet.
3 Kommentarer til forslaget
Advokatforeningen er enig i forslaget fra Finansdepartementet. Forslaget er en god presisering fra departementets side.
Advokatforeningen er også enig i begrunnelsen fra Finansdepartementet. Finansdepartementet legger vekt på at det vil det skape asymmetri å avskjære fradrag for tap på valutaelementet når valutagevinst er skattepliktig. Den separate beskatningen av valutaelementet vil sikre symmetri mellom den skattemessige behandlingen av gevinst og tap på selve valutaelementet. Advokatforeningen mener at symmetri bør tilstrebes i skatteretten, da det skaper en logisk sammenheng mellom skatteplikt og fradragsrett, og dermed er med på å gi regelverket legitimitet.
Advokatforeningen mener det taler for forslaget at dersom et selskap har et tap på valutaelementet på en fordring som er omfattet av skatteloven § 6-2 (3), vil det i svært mange tilfeller oppstå en tilsvarende valutagevinst for debitoren. Det er ulogisk om debitoren skal skattlegges for denne gevinsten dersom kreditoren nektes fradrag for tapet.
Løsningen forslaget gir anvisning på er også enkel å praktisere og sikrer lik behandling av valutaelementet i alle fordringer et morselskap har på et datterselskap. Etter sin ordlyd omfatter skatteloven § 6-2 (3) «fordring i virksomhet». Dersom valutatap på fordringer i virksomhet ikke skal gi rett til fradrag, samtidig som valutatap på fordringer utenfor virksomhet gir fradragsrett, jf. skatteloven §§ 9-4 og 9-9, vil det igjen bli et spørsmål om en fordring er i eller utenfor virksomhet. Ved innføringen av skatteloven § 6-2 (3) ble det lagt vekt på at man unngikk å bruke ressurser på dette spørsmålet, se Prop.1 LS (2011–2012) Skatter, avgifter og toll 2012 punkt 15.4.
4 Oppsummert
Advokatforeningen mener forslaget er godt, og at det bør vedtas.
Vennlig hilsen
Siri Teigum Merete Smith
leder generalsekretær