E-kurs: Den viktige kritikken

Kritikk er tilbakemeldinger som har til formål å endre noe. Det være seg atferd hos andre, i samarbeidet eller måten vi gjør ting på. De fleste mennesker synes kritikk er ubehagelig. For å snakke meningsfylt om kunsten å gi og motta kritikk, må vi bakenfor fasadene og inn i de ofte sammensatte menneskelige behovene. Etter dette kurset vil du få en god forståelse for hvordan du bedre kan håndtere det å få og gi kritikk og korreksjoner.

2 ikke-juridiske timer

E-kurs

31.12.2020

Medlemmer: 1 500 NOK Andre: 2 000 NOK Pris for abonnenter 0,-

Les mer og meld deg på her

HVA LÆRER DU?

Hvorfor er vi så redde for kritikk? Kritikk er noen ganger nødvendig og korreksjoner kan være nyttige. Kritiske innspill kan ha betydelig positiv effekt. Men kritikk og korreksjoner vekker ofte forsvar og mot-kritikk. De fleste mennesker synes kritikk er ubehagelig, både å få og gi. Årsaken ligger i at kritiske innspill pirker i vår aller mest grunnleggende psykologi – nemlig behovet for å være godt likt av de andre, behovet for å være flink og ha en trygg plass i fellesskapet. Som flokkdyr vippes vi lett av pinnen ved trusler om avvisning, statustap eller konflikt – vi blir redde for å miste forbindelsen med de andre.

I jobben som jurist eller advokat vil det ofte oppstå situasjoner hvor det gis og mottas kritikk. Skal vi snakke meningsfylt om kunsten å gi og motta kritikk, må vi bakenfor fasadene og inn i de ofte sammensatte menneskelige behovene. Dette kurset tar deg derfor ut i psykologisk farvann.

Guro Øiestad er psykologspesialist og førstelektor ved psykologisk institutt, ved Universitetet i Oslo. Hun har privat praksis, og driver kurs og foredragsvirksomhet for arbeidslivet. Hun er ogå forfatter og har hatt suksess med bøkene Feedback (2004), Kritikk (2006) og Selvfølelsen (2009), og har nylig gitt ut boken Gi og motta tilbakemeldinger - om å bygge hverandre (2019), på Gyldendal Akademisk.

PS! JUS tilbyr nå et digitalt abonnement ut kalenderåret 2020. Her får du tilgang til markedets største digitale portefølje av juridiske kurs. Som en del av dette abonnementet får du også tilgang til livestream-versjonen av høstens årlige oppdateringskurs. Her kan du lese mer om abonnementet.