E-kurs: Opphavsrett og personvern på nett - en praktisk innføring

Hvilke regler gjelder og hva kan man gjøre når man for eksempel ønsker å bruke et bilde eller en tekst man har funnet på nettet?

3 juridiske timer

E-kurs

31.12.2021

Medlemmer: 2 100 NOK ekskl. mva. / Andre: 2 600 NOK ekskl. mva. / Pris for abonnenter 0,-

Les mer og meld deg på her

HVA LÆRER DU?

Når pressen publiserer stoff på nett, benytter den seg av ytringsfriheten. Det samme gjør andre som publiserer, kommuniserer og deler informasjon – på nett og i sosiale medier. Med digitaliseringen har problemstillinger om opphavsrett, fotorett og personvern fått en ny og dels endret aktualitet - for flere.

Hvilke regler gjelder, og hva kan man gjøre når man for eksempel ønsker å bruke et bilde eller en tekst man har funnet på nettet? Når man vil klikke, dele, klippe og lime? Reglene er ikke enkelt tilgjengelige, hverken for advokater/jurister eller for den som publiserer. Man kan likevel komme langt med å forstå noen av de grunnleggende reglene på området. Dette kurset vil gi en oversikt over noen av disse reglene.

Både opphavsrett og personvern er spesialiserte rettsområder. Men i dag hvor vi alle har blitt publisister på nett, og hvor klienter også ytrer seg og publiserer på nett, er det nyttig å ha en oversikt over hovedpunktene innenfor denne jussen.

Kurset er digitalt og kan tas når som helst.

____

PS! JUS tilbyr nå et digitalt abonnement. Her får du tilgang til markedets største digitale portefølje av juridiske kurs. Som en del av dette abonnementet får du også tilgang til livestream-versjonen av høstens årlige oppdateringskurs. Her kan du lese mer om abonnementet.