Menneskerettigheter og barnevern

21.04.2020 09.00 - 16.00

kr. 1.500 for medlemmer / kr. 2.000 for andre

Meld deg på her

Norge er i 2019 på topp ti over land med flest klagesaker mot seg i Strasbourg. Siden 2015 har Den europeiske menneskerettighetsdomstol tatt inn 35 norske barnevernssaker til behandling. Norge er dømt i fem og frikjent i to. Flere avgjørelser er ventet fra EMD i løpet av våren. I februar skal Høyesterett i storkammer behandle tre barnevernssaker i sammenheng.

Tema for årets menneskerettighetsseminar er menneskerettigheter og barnevern. Det blir innlegg fra dommer Arnfinn Bårdsen (EMD), dommer Erik Møse (Høyesterett), professor Elisabeth Gording Stang (OsloMet), førsteamanuensis Christian Børge Sørensen (Fylkesnemndsleder Rogaland) og advokat Marius Emberland (Regjeringsadvokaten).

Seminaret avsluttes med en debatt med advokat Dag-Heine Bjørndal (kommuneadvokat Øygarden kommune), seniorrådgiver Mathias Lia Nordmoen (Barneombudet), advokat Cecilie Schjatvet (Advokat Cecilie Schjatvet) og advokat Rikke Arnesen (Advokatfirmaet Furuholmen Dietrichson AS).

Debatten ledes av advokat Cecilia Dinardi (Advokatfirmaet Elden DA).

Endelig program vil komme i løpet av kort tid.

Pris inkluderer enkel servering hele dagen, samt en to-retters lunsj.