Telemark krets inviterer til julekurs

2 etikktimer

Villa Fløyen i Skien

15.12.2022 17.00 - 19.00

Pris: kr. 900 pr. person inkl. velkomstdrink og 2 enheter alkohol/mineralvann til juletapasen

Foredragsholder: Professor ved Institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo, Hans Petter Graver

Påmeldingsfrist: Mandag 5. desember 2022

Meld deg på her

Det nærmer seg jul og kretsstyret vil tradisjonen tro, invitere dere til julekurs med påfølgende juletapas, god drikke og hyggelig samvær.

Dørene åpnes kl. 16:30, med enkel velkomstservering og registrering. Kurset er fra kl. 17:00 til kl. 19:00. Aperitiff serveres kl.19:00, med påfølgende juletapas fra ca. kl. 19:30.

Hva handler kurset om?

Er det riktig av juristene i forvaltningen å bøye av for politisk press, eller bør de la være å gi regjeringen juridisk legitimitet for dens syn? Har den som er med på å legitimere en ulovlig angrepskrig, et moralsk medansvar for krigen og dens følger? Hvilket ansvar har man som jurist og dommer når staten bryter lovene eller gir lover som bryter med grunnleggende moralske normer? Hva skal man gjøre for å unngå et medansvar?

Om foredragsholder

Professor Hans Petter Graver har forelest om etikk, rettssikkerhet og forvaltningsrett på flere Juristforum og Juristkongresser de seneste ti årene