Etterutdanning

Medlemmer av Advokatforeningen er pålagt å gjennomføre 80 timer etterutdanning i løpet av en femårsperiode. Minst fem av timene skal være advokatetikk. Inneværende etterutdanningsperiode startet 1.1.2014 og avsluttes 31.12.2018.

Generelt om etterutdanning

Etterutdanningsordningen er et løfte til dine klienter; de skal vite at du holder deg ájour med rettsutviklingen. Betegnelsen MNA skal gi en ekstra trygghet for klientene. Derfor har Advokatforeningens representantskap satt et krav til alle medlemmer om å gjennomføre minst 80 etterutdanningstimer innenfor hver femårsperiode.

Hovedvekten av etterutdanningen skal legges på juridisk ajourføring og fordypning, samt emner knyttet til utøvelse av advokatvirksomhet.

Det skilles mellom tre kategorier etterutdanningstimer: juridiske, ikke-juridiske og advokatetikk. Kurs som omhandler materiell juss, godkjennes som juridiske timer. Minst fem av timene skal være i advokatetikk – annen form for etikk kan etter omstendighetene godkjennes som ikke-juridiske timer.

Ikke-juridiske timer er definert i regelverkets punkt 2.4. Følgende kan godkjennes etter søknad, forutsatt at det er relevant for din advokatvirksomhet:

• rettskildesøk
  • språk
  • økonomi
  • psykologi
  • regnskapsforståelse og revisjon
  • IKT

Studier kan også godkjennes som etterutdanning. Se punkt 4 i Regler for etterutdanning 2014-2018.

Hvordan søke om godkjenning av etterutdanningstimer

Medlemmer kan enkelt søke om godkjenning av etterutdanning på Min side.

Krav til søknaden:

• Søknad skal sendes elektronisk
  • Deltakerbekreftelse eller deltakerliste skal vedlegges
  • Kursprogram/-beskrivelse skal vedlegges
  • Det skal ved kurs som godkjennes med ikke-juridiske timer vedlegges en begrunnelse for hvorfor kurset er relevant og nyttig for medlemmets advokatvirksomhet
  • For at studier skal kunne godkjennes som etterutdanning, skal vitnemål eller dokumentasjon på bestått eksamen samt studieprogram, vedlegges.
  • Foredragsholdere bør vedlegge bekreftelse fra oppdragsgiver på avholdt kurs

Det oppfordres til at søknader om godkjenning av etterutdanningstimer sendes løpende etter avholdt kurs.

Advokatforeningen tar dessverre ikke imot søknader om godkjenning av etterutdanning per post eller faks.

E-kurs

I vurderingen av om e-kurs kan godkjennes har følgende faktorer betydning:

• Om e-kurset inneholder kontrollspørsmål som er tilknyttet en passing score. Kun deltakere som har bestått passing scoren får godkjent etterutdanningstimer for kurset
  • Avspilling av kursopptak godkjennes ikke. “Streaming” godkjennes kun dersom dette tilbys gjennom en seriøs kursleverandør og i et kurslokale der en kurssekretær/kunnskapsleder er ansvarlig for å registrere deltagelse

Firmaet eller medlemmet må selv sende inn dokumentasjon som bekrefter bestått eller fullført e-læringskurs.

Videre må regelverkets øvrige vilkår for godkjenning være oppfylt.

Planlegg din etterutdanning

Advokatforeningen oppfordrer alle medlemmer til å planlegge etterutdanningen sin og fordele timene jevnt utover femårsperioden, slik at man kommer i mål ved utløpet av perioden.

Medlemmer som ikke oppfyller kravet til obligatorisk etterutdanning ved overgang til ny periode, plikter å betale en avgift til Advokatforeningen. Satsene varierer fra kr 5 000 til kr 30 000.

Manglende betaling av ilagt avgift kan føre til opphør av medlemskap i foreningen. Se for øvrig reglenes punkt 10 og 11.

Du finner en oversikt over registrerte etterutdanningstimer på Min side.

Reduksjon av etterutdanningskravet

For medlemmer som opptas i løpet av perioden blir kravet forholdsmessig redusert med fire timer per kvartal. Ved dokumentert opphold i advokatvirksomheten på minimum seks sammenhengende måneder grunnet sykdom eller foreldrepermisjon, kan kravet bli forholdsmessig redusert med fire timer per kvartal etter søknad. Arbeid i redusert stilling gir ikke reduksjon av timekravet.

For å få etterutdanningskravet redusert, må du sende en bekreftelse på din permisjon signert av arbeidsgiver til etterutdanning@advokatforeningen.no.

Dersom du står registrert med medlemstypen midlertidig fravær, reduseres etterutdanningskravet automatisk når du igjen trer inn som aktivt medlem. Gi beskjed til medlemskap@advokatforeningen.no. Du kan leser mer om medlemstypen midlertidig fravær Min side.

Kurs i regi av Advokatforeningen og Juristenes utdanningssenter (JUS)

Advokatforeningens medlemmer får rabatt på JUS-kurs. Etterutdanningstimer for deltakelse på kurs i regi av Advokatforeningen og JUS registreres automatisk, og medlemmer behøver derfor ikke søke om godkjenning av etterutdanningstimer for disse kursene. Se lenke til kursoversikt på JUS’ nettside nederst på siden. Dersom du har spørsmål vedrørende JUS-kurs kan du sende en henvendelse til juskurs@jus.no.

Finanstilsynets krav til etterutdanning for eiendomsmeglere

Advokater som driver eiendomsmegling må oppfylle både Finanstilsynets etterutdanningskrav for eiendomsmeglere og Advokatforeningens etterutdanningskrav.

I henhold til eiendomsmeglingsloven § 4-6 skal advokater som driver eiendomsmegling dokumentere minimum 15 timer etterutdanning i løpet av de to foregående kalenderår. Etterutdanningen skal omhandle følgende emner:

• regelverk som berører eiendomsmeglingsyrket
  • eiendomsmegling i praksis, herunder dokumentbehandling
  • regnskap, økonomi, oppgjør ved omsetning av rettigheter i fast eiendom og behandling av klientmidler

Ved å stille sikkerhet for eiendomsmegling, legger Finanstilsynet til grunn at man driver eiendomsmegling. Kravet til etterutdanning gjelder ikke for medhjelpere og eiendomsmeglerfullmektiger.

Etterutdanningen må dokumenteres fra og med det tredje årsskiftet etter at vedkommendes engasjement i eiendomsmeglingsvirksomhet ble påbegynt, se brev fra Finanstilsynet om tilsyn med eiendomsmeglingsfaglig etterutdanning nederst på denne siden, hvor også følgende fremgår: Kravet til etterutdanning gjelder ved sammenhengende engasjement i eiendomsmeglingsvirksomhet i to år. Ved lengre tids opphold, vil ny toårsperiode starte opp igjen når nytt eiendomsmeglingsoppdrag inngås. Finanstilsynet legger til grunn at slik "nullstilling" forutsetter at oppholdet må vare minst seks sammenhengende måneder, for eksempel dersom det går mer enn seks måneder fra et eiendomsmeglingsoppdrag avsluttes til et nytt oppdrag påbegynnes.

Dersom du ønsker en bedre samlet oversikt over dine etterutdanningstimer, kan du vedlegge dokumentasjon fra Finanstilsynet på godkjente eiendomsmeglingstimer i søknaden på Min side. Eiendomsmeglingstimene vil da fremkomme i en egen oversikt på Min Side.

Finanstilsynet vil føre tilsyn med etterutdanningen i forbindelse med den årlige rapporteringen til Finanstilsynet, hvor advokaten må opplyse om antall gjennomførte etterutdanningstimer i foregående to-årsperiode. Finanstilsynet har bekreftet at utskrift av oversikten over etterutdanningstimer på Minside på advokatforeningen.no er tilfredsstillende dokumentasjon på gjennomførte eiendomsmeglingsfaglige timer.

Etterutdanning for eiendomsmeglere vil alltid bli godkjent som etterutdanning etter Advokatforeningens ordning.

Informasjon til kursarrangører

For å forenkle søknadsprosessen for kursarrangører, har Advokatforeningen laget et digitalt kursregistreringssystem. Dersom du jevnlig arrangerer kurs for advokater kan vi opprette en firmabruker til ditt firma. Der kan du enkelt søke om godkjenning av etterutdanning for ansatte i ditt firma samt eksterne deltakere, i tillegg til at du til enhver tid kan holde oversikt over ansatte advokaters etterutdanningsstatus. Ta kontakt på etterutdanning@advokatforeningen.no for mer informasjon. Dette er en kostnadsfri tjeneste.

Andre kursarrangører kan benytte seg av søknadsskjemaet for flere deltakere i bunnen av denne siden.

Advokatforeningen forhåndsgodkjenner ikke kurs, og kursarrangører kan derfor ikke garantere dette i sin markedsføring av kurset. Vi vil på bakgrunn av dette ikke gi kursarrangører anledning til å nevne Advokatforeningen i sin markedsføring. Det anbefales heller at følgende setning benyttes:

«Felles søknad om godkjenning av etterutdanning for advokater vil bli sendt i etterkant av avholdt kurs»