Sykeavbruddsforsikring

Sykdom kan være svært kostbart for den som er selvstendig næringsdrivende, siden faste utgifter fortsetter å løpe, mens inntektene reduseres eller uteblir. Særlig for advokater som arbeider alene, i firma med få ansatte eller i kontorfellesskap, kan et sykefravær gi store økonomiske bekymringer. Advokatforeningens tilbud på sykeavbruddsforsikring er spesielt tilpasset advokatvirksomhet.

Skjema 7 Søknad om sykeavbruddsforsikring

Forsikringsvilkår

Priseksempler sykeavbruddsforsikring

Hva blir premien?

kr 0

årlig premie Søk nå

Maksimal utbetaling: kr 0

Les mer om forutsetning for maksimal utbetaling

Sykdom kan være svært kostbart for den som er selvstendig næringsdrivende, siden en stor del av utgiftene løper som før mens inntektene uteblir. Inntektsbortfallet blir i liten grad kompensert av NAV. NAV betaler maksimalt 65% av 6G, kr 365.173 per år. Dersom du er ansatt i eget AS, vil du få 100% av 6G, som tilsvarer kr 561.804 per år.

Advokatforeningens tilbud om sykeavbruddsforsikring er spesielt tilpasset advokatvirksomhet:

• Det er ikke krav om at forsikringen først gjelder ved 100% sykemelding. Vi tilbyr full erstatningsutbetaling ved 90% sykemelding, slik at du kan arbeide litt hvis du ønsker det.
  • Du kan velge at forsikringen skal gjelde allerede ved 50% sykemelding.
  • Sykeavbruddsforsikring gir deg inntil kr 4000 ekstra utbetalt per dag. Nivået på utbetalingen bestemmer du selv.
  • Du velger om utbetalingsperioden skal være hele to år, eventuelt et år.
  • Følgende psykologbistand er inkludert i dekningen:
    • Telefontjeneste: inntil 3 telefonsamtaler á 30 min. per samtale.
    • ReStart: inntil 5 timer psykologisk veiledning á 50 min. per konsultasjon etter henvisning fra fastlege.
  • Vi dekker advokat-vikar ved 100 % arbeidsuførhet, oppad begrenset til kr 25 000.

Du velger om karenstiden skal være 14 eller 30 dager, det vil si om forsikringsutbetalingen skal begynne allerede etter 14 dagers sykdomsfravær eller først etter 30 dagers sykdomsfravær.

Hvem som kan tegne sykeavbruddsforsikringen

Tilbudet gjelder for medlemmer av Advokatforeningen. Du må være selvstendig næringsdrivende advokat eller advokat som er innehaver av advokatfirma og under 70 år. I tillegg må du være medlem av norsk folketrygd og ha rett til sykepenger fra folketrygden.

Premieberegning

Forsikringspremien avhenger av ønsket dagpengeerstatning, og om erstaningsperioden skal være 12 eller 24 måneder. Premien avhenger også av hvilken sykemeldinsgrad du ønsker at forsikringen skal gjelde fra, og om karenstiden skal være 14 eller 30 dager. Prøv sykeavbruddskalkulatoren øverst på siden!

Premieeksempel ved dagpengesats på kr 3000:

Dagpenge-beløp

30 dg

Kr  10.802

Kr 12.429

Se ellers øvrige premieeksempler i eget vedlegg øverst på siden, eller ta kontakt med Anders Smedsrød eller Ann Ellingsen hos Advokatforeningens forsikringsmegler Lockton. Deres kontaktinformasjon finnes nederst på siden

Slik tegner du vår sykeavbruddsforsikring

Forsikringen kan kjøpes individuelt av den enkelte advokat. Forsikringen tegnes ved å fylle ut søknadsskjemaet som du finner øverst på siden, inkludert egenerklæringen om helse (side 2 i skjemaet).

Utfylt søknadsskjema sendes til Advokatforeningens forsikringsmegler:
Lockton Companies AS
Ruseløkkveien 6
0251 Oslo.

Forsikringen trer i kraft når helseerklæringen er godkjent av forsikringsgiver.

Advokatforeningens sykeavbruddsforsikring leveres av AEGIS Syndicate 1225. AEGIS er et syndikat i Lloyd’s, og representert i Norge via Norwegian Underwriting Agency AS, NUA, som coverholder.

Ved sykdom

Dersom du blir sykemeldt og skal melde krav under sykeavbruddsforsikringen meldes kravet til Norwegian Underwriting Agency AS, NUA.

Følgende informasjon må sendes inn:
• Kopi av sykmelding (del B)
• Kopi av årsregnskap/næringsoppgaven for de to siste år

Det vil kunne være behov for å innhente ytterligere informasjon, som kopi av journal fra lege.
Første utbetaling vil tidligst kunne finne sted når karenstiden er over, etter 14 eller 30 dager.

Kontaktinformasjon til NUA:
Rådhusgata 23, 0158 Oslo.
E-post: post@norua.com

For spørsmål og ytterligere informasjon kontakt

For spørsmål og ytterligere informasjon om Advokatforeningens tilbud om sykeavbruddsforsikring kontakt Advokatforeningens forsikringsmegler Lockton companies AS ved:

Anders Smedsrød
anders.smedsrod@no.lockton.com