Advokatforeningens isolasjonsgruppe

Advokatforeningen har nedsatt en gruppe som har som formål å prøve lovligheten av isolasjon for retten. Isolasjonsgruppen tar imot søknader om bistand til rettslig prøving av saker som gjelder isolasjon på glattcelle(politiarrest) og saker hvor isolasjon er besluttet av kriminalomsorgen i fengsel. Gruppen vil gjennomgå sakene og avgjøre om de skal overføres til advokat for rettslig prøving.

Når det gjelder politiarrest er gruppen særlig interessert i saker hvor vedkommende

• har sittet på glattcelle i over 48 timer.
  • er plassert på glattcelle i forbindelse med et planlagt pågripelse uten at politiet har noe opplegg ved innbringelsen.

Når det gjelder isolasjon besluttet av kriminalomsorgen er gruppen særlig interessert i saker hvor

• vedkommende har vært isolert i lengre perioder
  • isolasjonen helt eller delvis er begrunnet med bygnings- og bemanningsmessige forhold

Isolasjonsgruppen består av advokat Bendik Falch-Koslung (leder), advokat Frode Sulland, advokat Nora Hallén, advokat Thomas Horn og Ingrid Agnes Keenan fra fengselsgruppen til Jussbuss.

Dersom du har en sak du tror egner seg for prosjektet oppfordrer vi til å sende en søknad per post til Advokatforeningen, Juristenes Hus, Kristian Augusts gate 9, 0164 Oslo og merke konvolutten med «Isolasjonsgruppen».

Vi gjør oppmerksom på at vi ikke tar imot søknad på e-post.

Behandlingsregler for isolasjonsgruppen

Søknadsskjema og informasjon til søkere

Application form and information in English