Yngre Advokater (forkortet YA) er en undergruppe i Advokatforeningen for medlemmer under 40 år.

Det er opprettet YA-styrer i følgende kretser: Oslo, Vestland, Sør-Rogaland, Troms, Trøndelag, Midt-Hålogaland, Østfold og Follo, Buskerud, Vest-Agder, Hedmark, Romerike og Møre og Romsdal.

Formålet til YA er å bidra til å skape et felles miljø blant advokatfullmektiger og yngre advokater i sin krets, samt ivareta deres interesser på tvers av bransje- og firmatilhørighet. YA-styrene organiserer faglige og sosiale arrangementer, kurs og foredrag i løpet av året og arbeider ellers for å påvirke politikken lokalt, i tråd med kretsens og Advokatforeningens rettspolitiske virksomhet for øvrig.

YA-styrene kommuniserer med hverandre gjennom halvårlige møter i Advokatforeningens faste utvalg for YA. Utvalget består av leder og nestleder fra hvert av de lokale YA-styrene, med tillegg av to ekstra medlemmer fra styret i Oslo. Utvalget kommuniserer også med Advokatforeningens hovedstyre gjennom sitt faste observatørmedlem.

Utvalget for YA er medlem av de internasjonale organisasjonene EYBA (European Young Bar Association) og AIJA (International Association of Young Lawyers).

For mer informasjon om din YA-krets, se nettsiden for ditt YA-styre under fanen «Styrene».

Leder Minde, Liv Silje Deloitte Advokatfirma AS
Nestleder Jensen, Vetle Andre Mitchell Advokatfirmaet SjødinMeling AS