Vest-Agder krets
Referat fra møte 19. desember 2024
Tid: 19. desember 2024
Sted: Nemndas lokaler i Kristiansand
Til stede: Lise Ilstad og Helle Cecilie Lineikro fra advokatforeningen, Siv Torun Skagestad og Stian Hamre fra nemnda
Følgende ble tatt opp:
Advokatlister
I samarbeid med advokatforeningen etablerte nemnda høsten 2023 en liste med prosessfullmektiger som kontaktes for oppdrag for barn som har partsrettigheter, men ikke eget advokatønske. Denne lista består i dag av seks advokater med kontor fra Arendal i øst til Mandal i vest. Lista etableres for to år av gangen. Advokatene på lista deltar på årlig erfaringsmøte med nemnda. Første møte ble gjennomført i januar i år. Neste er berammet 3. mars neste år.
Advokatforeningens representanter opplyste at de ikke har fått noen innspill fra medlemmene som tilsier at denne ordningen ikke fungerer godt.
Nemndas representanter opplyste at nemndas erfaring med ordningen er svært god.
Det var enighet om at ordningen fortsetter som forutsatt.
Nemnda har i tillegg en liste over advokater som påtar seg oppdrag i saker som går i nemnda, der voksne parter ikke har eget advokatønske. Denne lista har bestått i mange år, og er tema på de årlige samarbeidsmøtene med advokatforeningen. Det er ingen begrensing i hvor mange advokater som kan stå på lista. Advokatene melder selv til nemnda at de ønsker å stå der. Nemnda forutsetter at de som melder seg har prosedert saker etter barnevernsloven eller barneloven i nemnd eller domstol i løpet av de siste to årene. Lista er delt inn etter geografi. Det trekkes blindt fra det geografiske utvalget parten tilhører. Når en advokat er tildelt et oppdrag, deltar ikke vedkommende i de neste trekningene før alle er tildelt oppdrag.
Nemnda opplyste at det er få advokater på lista øst i Agder. Lise Ilstad opplyste at hun skal informere om ordningen på årsmøtet i Arendal 7. mars.
Nemnda opplyste om et arbeid som pågår for å utforme en forskrift om faste advokater i barnevernssaker jf. barnevernsloven § 14-7 tredje ledd. Nemnda i Agder er representert i dette arbeidet, på bakgrunn av erfaringene herfra med advokatlister. Innspill fra advokatforeningene i Agder vil være viktig når høringsrunden gjennomføres, trolig i 2025.
Ny veileder om saksbehandlingen i Barneverns- og helsenemndene
Nemnda orienterte om en ny, omfattende veileder som er utarbeidet. Denne er i utgangspunktet utarbeidet for nemndledere, men gir også mye informasjon som er viktig for advokatene å kjenne til når saker skal sendes til og behandles i nemndene. Den er tilgjengelig på www.bvhn.no/om barneverns- og helsenemnda/våre retningslinjer og veiledere/veiledere/1(NL-veilederen).
Åpenhet om virksomheten i nemndene
Nemndene har som målsetning å være mest mulig åpne om vår virksomhet, når rettsreglene tillater oss dette. Vi ønsker å bidra til innsikt i hvordan barnevernssaker behandles. Mange av våre vedtak avidentifiseres og publiseres derfor på Lovdata.
I alle landets 12 barneverns- og helsenemnder arrangeres det åpen dag 16. januar 2025. Da åpnes dørene for publikum klokka 0900 til 1200. Publikum vil få se filmer om våre saksbehandlingsformer, få omvisning i lokalene og få høre digitale innlegg fra barneombudet, professor Marit Skivene og Stine Sofies stiftelse.
I nemnda i Agder arrangeres i denne forbindelse en panelsamtale fra klokka 1030 med barnevernleder i Midt-Agder Mariann Taraldsen, fagkyndig nemndmedlem psykolog Else Hammervik, advokat Trond Wåland og advokat hos kommuneadvokaten i Kristiansand, Trond Nilsen om rettsutviklingen etter dommene i EMD. Hva er nemndenes praksis ved samværsfastsettelse i dag? Med unntak av ett tilfelle, er Norge ikke dømt for brudd på art. 8 i omsorgsovertakelsessaker. Likevel ser vi at barnevernstjenestene fremmer langt færre begjæringer om omsorgsovertakelser sammenlignet med årene før 2019. Samtidig vet vi at barnevernet også tilbyr færre barn og familier frivillige hjelpetiltak. Hva er årsaken til denne utviklingen?
Advokater som er opptatt av disse problemstillingene, er velkomne. Det er også nemndas ønske at advokatene som har saker hos oss, og som ønsker at kolleger eller andre de samarbeider med, skal bli kjent med deres arbeidsområde, informerer om muligheten for å besøke nemnda på åpen dag.
Barnevennlige prosesser
Arbeidet med å gjøre prosessene i nemda så barnevennlige som det lar seg gjøre, fortsetter. I den nevnte veilederen er dette beskrevet. Også etableringen av «barneadvokatlista» er et ledd i dette arbeidet.
Nemnda oppfordret advokatene til å bruke fantasien for å finne gode løsninger for barnas rolle i sakene. Dersom advokatene har godt begrunnede forslag til ordninger som kan etableres, er nemndlederne positive til dette.
Fra advokatforeningens representanter ble det framhevet gode erfaringer med å ha barn som er part med i samtaleprosess.
Advokatforeningens representanter uttrykte bekymring for alle atferdssakene der Bufetat ikke har institusjonsplass å tilby for ungdommen. Nemndas representanter slutter seg til dette, og opplyste at denne bekymringen er medelt departementet og Bufetat.
På spørsmål fra nemndas representanter om hvordan advokatene stiller seg til at nemnda berammer møte i saker der institusjonsforlag ennå ikke foreligger, opplyste advokatene at det tross dette er best at møte berammes.
Aktiv saksstyring
Aktiv saksstyring er et prioritert arbeidsområde for nemndene, slik det er også for domstolene.
Nemnda pekte på faren for at det tilbys skriftlige bevis som strengt tatt ikke er nødvendige, når alt kan lastes enkelt opp i portalen. Når saken har for mange skriftlige bevis, risikerer man at sakens sentrale problemstillinger «drukner». Nemnda oppfordrer advokatene på både offentlig og privat parts side til å være svært bevisste på hvilke dokumenter som sendes inn. Nemnda pekte blant annet på at ofte kan flere dokumenter inneholder samme informasjon, bare i ulik form. Slikt bør ryddes vekk.
Nemnda oppfordret advokatene på offentlig og privat parts side til å avklare seg imellom hva partene er uenige om, før begjæringen fra kommunen sendes inn. Da kan mengden skriftlige bevis ofte reduseres.
I saker med lang historikk, er en måte å gjøre det på å lage en oversikt over den eldste historikken, uten skriftlige bevis, mens informasjon fra de nærmeste årene dokumenteres med skriftlige bevis. Privat parts advokat kan på sin side etterspørre dokumentasjon dersom det er uenighet om den oppsummerte eldste historikken.
Nemnda opplyste at det er ønskelig med hjelpedokumenter. Et eksempel på dette er skjema som viser oversikt over hjelpetiltak, med tiltakstype, periode, gjennomføring og evaluering. Et annet eksempel er skjema som viser oversikt over rusprøver.
Nemnda oppfordret advokatene til å gi en gjennomtenkt, begrunnet vurdering i begjæring eller tilsvar av om en sak er egnet for samtaleprosess. Det er advokatene som kjenner saken når den kommer inn, ikke nemndleder. Nemndleder trenger informasjon for å ta stilling til om en sak er egnet for samtaleprosess. Det er viktig å unngå at saker behandles i samtaleprosess, dersom det ikke er noe å oppnå med denne behandlingsformen, og saken blir unødvendig forsinket av en slik runde.
På spørsmål fra nemndas representanter om det er en ok ordning at dokumentutdrag lages en uke før møte, bekreftet advokatene dette.
Nemnda opplyste for øvrig at forhandlingsmøtene våre gradvis gjøres heldigitale, med framvisning av dokumentene på skjermene i våre lokaler.