Utvalget for å fremme likestilling og mangfold i advokatbransjen (tidl. kvinneutvalget) skal jobbe for mangfold i advokatbransjen, uavhengig av kjønn og bakgrunn.

Utvalget for å fremme kvinneandelen i advokatyrket (kvinneutvalget) har sett det som sitt mandat å omfatte all form for aktivitet som direkte eller indirekte kan bidra til å høyne andelen kvinnelige advokater i Advokatforeningen. Utvalget har jobbet aktivt for å belyse de utfordringer kvinner møter i advokatbransjen, og hva som kan jevne ut ulikhetene.

I tråd med tiden og utviklingen i samfunnet har kvinneutvalget de siste årene diskutert muligheten for å utvide utvalgets nedslagsfelt. Det å jobbe med mangfold i advokatbransjen handler nå om mer enn å øke kvinneandelen. Utvalget ser at det er likhetstrekk i mekanismene som hindrer kvinner å komme opp og frem, og de som hindrer mennesker med minoritetsbakgrunn, funksjonsnedsettelser eller annen legning i det samme.

I sitt møte 23. oktober 2020 vedtok Advokatforeningens hovedstyre å endre utvalgets navn til Utvalg for å fremme likestilling og mangfold i advokatbransjen (Mangfoldsutvalget) fra og med 01.01.2021. Utvalgets fokus blir heretter å jobbe med mangfold i advokatbransjen, uavhengig av kjønn og bakgrunn.

Leder Jorkjend, Heidi Advokatfirmaet Thommessen AS
Medlem Aalmo, Kristian Foss Advokatfirmaet Glittertind AS