Om medlemskapet

Advokatforeningen er profesjons- og interesseforeningen for norske advokater og advokatfullmektiger. Vårt mål er en advokatstand med høy faglig standard, god yrkesetikk og med gode rammevilkår. Foreningen skal være advokatenes fremste arena for rettspolitisk engasjement, og gir mange fordeler.

Retten til å bruke MNA

Advokatforeningen jobber aktivt for at MNA skal være et kvalitetsstempel og et konkurransefortrinn.

Som medlem av Advokatforeningen har du rett og plikt til å synliggjøre medlemskapet ditt når du kommuniserer med omverdenen. Det er et kvalitetsstempel å være medlem av Advokatforeningen, og det er viktig at medlemskapet synliggjøres på riktig måte.

Her finner du nedlastbare logoer

Kompetanseutvikling

• Redusert pris på kurs gjennom Juristenes Utdanningssenter (JUS).
  • Advokatforeningen er pådriver og garantist for at JUS har kurs som er spesielt tilrettelagt for advokater.
  • Advokatenes fagdager - intensivt kurstilbud i slutten av mai hvert år.
  • Advokatforeningens kretser arrangerer kurs og aktuelle møter

Rådgivning og hjelp

• Rådgivning om drift av advokatvirksomhet.
  • Rådgivning innen oppstart av advokatvirksomhet.
  • Rådgivning innen advokatetikk.
  • Løpende oppdatering om relevante regelendringer for advokatyrket.
  • Som medlem kan du få støtte og krisehjelp i krevende
    situasjoner, i tillegg til individuell samtale og rådgivning kan Advokatforeningen engasjere en ekstern advokat eller andre fagpersoner som lege, psykolog eller NAV

Profilering

• Profilering av advokattjenester generelt og av din egen kompetanse spesielt gjennom www.advokatenhjelperdeg.no (nettsiden har ca 4000 besøk på ukedager).

Politisk påvirkning

Advokatforeningen driver politisk påvirkning for å sikre advokatenes rammevilkår. Advokatforeningen møter myndighetene og de politiske miljøene på vegne av advokatbransjen og driver aktiv påvirkning i saker som er viktige for bransjen og yrket.

Rettspolitisk engasjement

Medlemmer har mulighet til å delta i Advokatforeningens mange utvalg og bruke foreningen som arena for et rettssikkerhetspolitisk engasjement. Et verv i Advokatforeningen gir deg mulighet for faglig engasjement og utvikling.

Ta kontakt med kretsen din, eller kontakt sekretariatet sentralt, dersom du ønsker å engasjere deg i Advokatforeningens arbeid.

Advokatforsikringen

Advokatforeningen tilbyr alle forsikringer som er relevante for deg som advokat. Vi har eksempelvis over 40 års erfaring med profesjonsansvarsforsikring og jobber kontinuerlig med å utvikle vilkårene.

Rabattavtaler

Vi bruker foreningens forhandlingsstyrke til å skaffe deg rabatter på en lang rekke produkter og tjenester som du kan ha nytte av i advokatvirksomheten din.

Advokatbladet

Advokatbladet er medlemmenes eget blad. Bladet redigeres under redaktørplakaten og er åpent for kritisk debatt.

Dette kreves av deg som medlem

At du tar etterutdanning.

Alle medlemmer av Advokatforeningen må bruke i gjennomsnitt to dager årlig på etterutdanning. Kravet er 80 timer i løpet av en periode på fem år. Minst fem av timene må ha advokatetikk som tema.

At du gir oppdragsbekreftelse.

Alle medlemmer av Advokatforeningen må gi skriftlig oppdragsbekreftelse ved nye oppdrag.

At du overholder regler for god advokatskikk, inntatt i advokatforskriftens kapittel 12.

Advokatforeningens disiplinærutvalg og Disiplinærnemnden tar stilling til klager på brudd på god advokatskikk.

Hva koster det å være medlem?

Medlemskategori

Kontingent 2017

Advokat

5600,- + kretskontingent

Advokatfullmektig

1270,- + kretskontingent

Advokat med norsk advokatbevilling som driver praksis i utlandet

5600,-

Advokat som er pensjonist

530,-

Advokat/fullmektig i midlertidig fravær som ikke skyldes overgang til annen stilling

530,-

Midt-Hålogaland 500,-
Troms 600,-
Finnmark 400,-

Advokatforeningens policy er at når et medlem med advokatbevilling benytter advokattittelen i yrkesmessig sammenheng, bør advokatbevillingen være aktivisert. Dersom du har advokatbevilling, men denne ikke er aktivisert, men du ønsker å stå med tittelen "advokat" i vårt medlemsregister og på www.advokatenhjelperdeg.no kan vi registrere deg med tittelen "advokat". Du betaler da kontingent som advokatmedlem.

Bli pensjonist - ut i permisjon?

Dersom du skal bli pensjonist eller du skal ha permisjon fra stillingen som advokat eller advokatfullmektig, kan du endre medlemskapstype og lese mer om betingelsene for dette på Min side.

Endre kontaktopplysninger

Vi ber om at du holder oss oppdatert på dine kontaktopplysninger til enhver tid. Endringer kan du enkelt gjøre på Min side.