Rekrutteringsprosessen
Rekruttering av ny medarbeider til advokatfirmaet, kan skje på ulikt vis. Advokatforeningen har utarbeidet et forslag til rekrutteringsprosess.
Rekruttering av ny medarbeider til advokatfirmaet, kan skje på ulikt vis. Advokatforeningen har utarbeidet et forslag til rekrutteringsprosess.
Regler for god advokatskikk pkt. 5.7 stiller krav om det skal foreligge et skriftlig kontraktsforhold mellom prinsipalen og advokatfullmektigen. Etter arbeidsmiljøloven § 14-6 skal ansettelsesavtalen inneholde opplysninger om forhold av vesentlig...
Dersom du velger å føre lønnsregnskapet selv, er det flere forhold du må ha oversikt over. Disse kan du lese om her.
Etter Regler for god advokatskikk er det krav om at advokatfullmektiger skal sikres en fast, rimelig avlønning. Her kan du prøve Advokatforeningens lønnskalkulator.
Som arbeidsgiver plikter du å registrere og rapportere alle dine ansatte til arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret hos NAV (Aa-registeret).
Som arbeidsgiver plikter du å tegne yrkesskadeforsikring for dine ansatte. Du bør også tegne en jobb- /tjenestereiseforsikring som dekker den ansatte på jobbreiser. De fleste arbeidsgivere plikter også å tegne en tjenestepensjonsordning for sine ansatte.
Det er du som prinsipal som må søke om å få advokatfullmektigen autorisert for deg. Dersom du skal ansette en advokat, må melding om bytte av firma sendes til Tilsynsrådet, alternativt melding om aktivisering av bevilling.
Arbeidsmiljøloven (aml.) fastsetter i utgangspunktet faste, forutsigbare og begrensede arbeidstider. Innenfor gjeldende rett er det imidlertid et visst rom for fleksible løsninger.
Som prinsipal har du en veiledningsplikt overfor advokatfullmektigen og du har ansvaret for at advokatfullmektigen får en forsvarlig opplæring og oppfølging.
Advokatforeningen gir her noen retningslinjer for hvilke titler man kan benytte i advokatvirksomheten, på brevpapir og på nett.
En personalhåndbok kan forenkle arbeidet og kommunikasjonen internt i advokatfirmaet. Her kan du lese Advokatforeningens forslag til hovedpunkter en personalhåndbok bør inneholde.
Rutiner for HMS behøver ikke være særlig omfattende for små bedrifter med liten risiko for brann, forurensning, arbeidsulykker osv. Infotjenester har et rabattert tilbud på HMS-håndbok til Advokatforeningens medlemmer.
Varsling er at en arbeidstaker sier ifra om mulige kritikkverdige forhold på egen arbeidsplass, til noen som har mulighet til å gjøre noe med forholdet. Her er Advokatforeningens forslag til varslingsrutine.